„Borewicz”. Kultowy Polonez i jego historia

2024-02-19

W listopadzie 1977 roku, Fabryka Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu z dumą zaprezentowała nowy model – FSO Polonez. To był efekt wieloletnich prac. Chodziło o stworzenie przestronnego i komfortowego samochodu klasy średniej. Ale jak każda historia, tak i ta ma swój początek, który sięga 6 lat wcześniej.

polonez

Już na początku lat siedemdziesiątych głośno było o potrzebie stworzenia nowego samochodu, który zastąpiłby wysłużonego Fiata 125p (ostatecznie w kolejnych latach oba samochody były produkowane równolegle). 

Kaprys komunistycznych władz

Władze postanowiły wprowadzić na rynek nowy pojazd. Tak narodził się FSO Polonez, czyli symbol polskiej motoryzacji, który przez wiele lat był jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów produkowanych w Polsce. Na najwyższym szczeblu partyjnym zadecydowano o konieczności dalszego rozwoju i podpisano umowę o powierzeniu prac konstrukcyjnych włoskiej firmie Fiat w 1974 roku.

Prace projektowe rozpoczęły się jeszcze w tym samym roku, a w nich brali udział polscy inżynierowie i styliści. W efekcie powstał prototyp Poloneza, który trafił do Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego. Premier Piotr Jaroszewicz wyraził pozytywną opinię na jego temat. W 1977 roku do Polski przyjechało pierwszych 7 egzemplarzy Poloneza, zmontowanych w Turynie. Montaż kolejnych egzemplarzy rozpoczął się we wrześniu 1977 roku, a oficjalna produkcja seryjna ruszyła 3 maja 1978 roku.

Polonez? A co to takiego?

Po swoim poprzedniku Polonez odziedziczył wiele rozwiązań technicznych, w tym układ przeniesienia napędu, silniki, układ hamulcowy i zawieszenie. Nowością było za to 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback. Nazwa auta była wyłaniana w plebiscycie czytelników „Życia Warszawy”. Tylko w pierwszym roku produkcji powstało ponad 3,5 tysiąca egzemplarzy auta FSO Polonez.

Samochód szybko zyskał popularność zarówno w Polsce, jak i za granicą, dzięki swojemu solidnemu wykonaniu i przystępnej cenie. Kolejne egzemplarze trafiały, m.in. na rynek czechosłowacki, rumuński, bułgarski czy radziecki.

Kolejne lata. Kolejne wersje Poloneza

Mijały lata a samochód poddawany był kolejnym liftingom, jednak jego podstawowe cechy pozostały niezmienne – prostota konstrukcji, trwałość i funkcjonalność. Z biegiem lat auto zyskiwało kolejne wersje użytkowe. W 1988 roku wprowadzono wersję “bagażową” Poloneza nazwaną Truck. W 1991 roku przeprowadzono gruntowną modernizację, wprowadzając wersję Caro z mocno odświeżonym nadwoziem. Od 1996 roku dostępna była wersja sedan – Atu.  W 1999 roku pojawiła się także wersja Kombi. Ale były to już ostatnie lata produkcji polskiego pojazdu. Ostatni model Poloneza zjechał z taśmy produkcyjnej w pierwszej połowie 2002 roku. Produkcję zawieszono 22 kwietnia 2002 roku. Łącznie wyprodukowano 1 061 807 egzemplarzy modelu w różnych wersjach.

Polonez w popkulturze

Polonez, kultowy samochód, który w czasach PRL i w pierwszych latach transformacji ustrojowej był marzeniem wielu polskich rodzin, zyskał także sławę dzięki swojej obecności w kulturze masowej. To właśnie nim poruszał się bohater serialu telewizyjnego „07 zgłoś się” – stąd jego przydomek „Borewicz”. Samochód ten stał się ikoną tamtych lat.

Dzisiaj Polonez stał się już rzadkością na polskich drogach, ale wciąż budzi wiele sentymentów i jest symbolem pewnego okresu w historii motoryzacji Polski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POPULARNE ARTYKUŁY