Wielkanocne wydatki Polaków

Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc. Święta to czas radości, spotkań rodzinnych i tradycyjnych potraw. Jest to także okres, który zawsze wiąże się z licznymi wydatkami. Kupujemy wiele artykułów spożywczych, aby przyszykować wielkanocne potrawy czy prezenty dla najmłodszych. Ile w tym roku Polacy planują wydać na organizację Świąt Wielkanocnych?

Wielkanoc – tyle będzie nas kosztować

Agencja SW Research przeprowadziła badanie dotyczące planowanych wydatków Polaków na Wielkanoc w 2024 roku. W badaniu wzięło udział 808 osób, zarówno mężczyzn, jak i kobiet, w różnym wieku i z różnych rejonów Polski.

34% badanych stwierdziło, że na tegoroczne Święta Wielkanocne planuje wydać od 201 zł aż do 500 zł. Nieco mniej, bo 24,2% osób na przygotowanie świąt ma zamiar przeznaczyć od 501 do 1000 złotych. Na zakupy wielkanocne do 200 złotych planuje wydać 13,7% ankietowanych. Wydatki powyżej 1000 złotych zadeklarowało tylko 7,7% badanych osób. 5% respondentów zdecydowało, że nie planuje zakupów lub wcale nie obchodzi świąt. Problem z odpowiedzią na to pytanie miało 15,5% badanych, którzy twierdzili, że nie mają pojęcia, ile zapłacą za zakupy wielkanocne.

Z danych zebranych przez SW Research wynika, że ponad 31% respondentów planuje wydać na Święta Wielkanocne więcej niż 500 zł. To dwie grupy, które razem zamierzają przeznaczyć od 501 zł wzwyż. Te kwoty jednoznacznie wskazują, że tanio nie będzie. Największą grupę, bo aż 61% wszystkich badanych, stanowią osoby, które planują wydać do 500 zł lub do 1000 zł.

Przestajemy oszczędzać

Z badań przeprowadzonych przez UCE RESEARCH i Grupy Offerista wynika, że 28% respondentów planuje zwiększyć świąteczne wydatki względem zeszłego roku. Wpływ ma na to zdecydowanie malejąca inflacja. 52,7% badanych nie planuje wydawać więcej. 12,2% osób nie wie jeszcze, jak postąpi. Z kolei 7,1% nie potrafi się określić.

Respondenci wskazują również obszary, w których planują zwiększyć swoje wydatki. Autorzy opracowania informują, że 49,7% respondentów wymienia artykuły spożywcze jako główny obszar zwiększonych wydatków, podczas gdy 33% wskazuje na prezenty dla rodziny. Kolejne 17,4% ankietowanych deklaruje zwiększenie wydatków na napoje alkoholowe, a 15,6% badanych planuje zainwestować więcej w ozdoby i gadżety świąteczne. Natomiast 15,3% respondentów podaje prezenty dla przyjaciół jako obszar, na który zamierzają przeznaczyć dodatkowe środki.

Porównanie wydatków w ubiegłym roku

Jak zmieniły się planowane wydatki Polaków na przygotowanie świąt względem zeszłego roku? Z sondażu przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank w 2023 wynikało, że kwotę od 501 do 1000 złotych na Wielkanoc zamierza przeznaczyć 27% respondentów. To o 2,8 punktów procentowych więcej niż w tym roku. Grupa osób planujących wydać do 500 złotych zwiększyła się o 10 punktów procentowych. W zeszłym roku wydatki do tej kwoty planowało 24% badanych. Natomiast kwoty do 200 złotych rok temu zadeklarowało 12% osób. To o 1,7 punktów procentowych mniej niż w tym roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POPULARNE ARTYKUŁY